(Tämä kirjoitus julkaistiin alkujaan Imagen saitilla olleessa Pikseliparatiisi-blogissani 13. 9. 2016.)
Deus Ex: Mankind Divided on uusi scifi-videopeli jonka tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2029. Adam Jensen on kyborgipoliisi, joka yrittää hoitaa tehtäviään antikyborgirasistien aiheuttamassa ristipaineessa.
Mankind Divided on jatkoa vuonna 2011 ilmestyneelle pelille Human Revolution. Edeltäjänsä tapaan se on erinomainen, yllättävänkin fiksu peli jonka tulkinta kyberneettisestä tulevaisuudesta on melankolisen pessimistinen. Jensen voi yrittää tehdä osansa jotta maailmasta tulisi parempi paikka, mutta kovin moni muu ei moisesta ole kiinnostunut.
Pelinä Mankind Divided loistaa avoimien ympäristöjensä ja erilaisten ratkaisutapojensa ansiosta. Pelissä pääsee eteenpäin tappamatta ketään (ei mikään itsestäänselvyys tällaisessa pelissä!). Kun yhdessä kohtauksessa sivuhahmo syyttää Jenseniä liipasinherkäksi, tämä voi perustellusti vastata että pyrkimyksenä on aina hoitaa hommat ilman että kenellekään käy ikävästi. Ainakin jos pelaaja on päättänyt pelata siten.
Tyylilajina on kyberpunk. Se näkyy ehkä selkeiten Jensenin ulkomuodossa: Hän on lähes täydellinen esimerkki kyberpunk-päähenkilöstä takkia ja aurinkolaseja myöten. Pelin kuluessa Jensen mörisee matalalla äänellä (tietenkin, onhan hän miespuolinen videopelipäähenkilö) ja seisoo metrossa coolin näköisenä aivan samalla tavalla kuin lukemattomat 17-vuotiaat kyberpunk-fanit saatuaan ensimmäisen nahkatakkinsa. (Huom. lukeuduin myös itse tähän joukkoon ollessani lukiossa.)
Kyberpunk on leimallisesti 80-lukulainen tyylisuunta, ja ollut jonkinlaisessa luovassa kriisissä aina 90-luvun puolivälistä asti. Maailma on ajanut kyberpunkista ohi monella tapaa: Muoti, internetin kehitys ja arkipäiväistyminen sekä teemojen vanheneminen ovat kaikki johtaneet siihen, että tyylilajista on tullut yksi retrotulevaisuus muiden joukossa.
Vertailukohtana, klassisen kyberpunk-roolipeli Shadowrunin pohjalta tehdyillä uusissa videopeleissä kuten Dragonfall ja Hong Kong on päätetty pelata puhtaasti nostalgialla: Tulevaisuus näyttää täsmälleen samalta kun se näytti vuonna 1989.
Mankind Dividedin suhde tulevaisuuteen on ristiriitainen. Peli tekee hartiavoimin töitä päivittääkseen kyberpunkkia tähän päivään. Ilmastonmuutos on merkittävä tekijä. Korporaatiot eivät ole 80-luvun japanilaisen autovalmistajan kaltaisia monoliitteja vaan moderneja brändeillä ja alihankinnalla pyöriviä kaikkivoipia aaveita. Sarjan aiemmassa osassa oli tärkeä juonenkäänne joka perustui automaattiseen firmware-päivitykseen.
Silti mukana kulkee joitain erikoisia genre-elementtejä, joiden myötä peliin tulee arkaainen kyberpunk-fiilis. 80-luvun kyberpunkissa internet oli hakkereiden ja korporaatioiden yksityinen ja salattu pelikenttä. Mankind Divided jatkaa tällä linjalla: Sen maailmassa ei tunnu olevan avointa internetiä ollenkaan. Hakkerointi vaatii aina fyysistä serverin viereen hiipparointia.
Myös pelin kybernetiikkaan liittyvä estetiikka on kuin suoraan sosialistisen realismin koneunelmista. Nykypäivän valkoisista ja pyöreäkulmaisista Apple-unelmista ei ole tietoakaan, vaan kaikki on raakaa mustaa terästä.
Moderni kuluttajaelektroniikkaan ja tietotekniikkasovelluksiin liittyvä design suosii harmitonta, leikkisää ja valoisaa yleisilmettä jossa mahdolliset poliittiset, yhteiskunnalliset tai ihmisten elämää ohjaavat tekivät katoavat jonnekin Googlen hauskoihin o-kirjaimiin. Mankind Dividedin kyberkädet ovat rehvakkaasti tasan sitä mitä ovat: Raakaa rautaa joka on pultattu kiinni ihmiseen.
Deus Ex: Mankind Divided pelaa nostalgialla ja pelaajakunnassa vellovilla lämpimillä, kyberpunk-estetiikkaan liittyvillä tunteilla. Samalla se pitää pinnalla klassista kyberpunk-aihetta joka ei juuri nyt ole kovin muodikas, mutta joka tulee väistämättä vielä tekemään paluun: Mitä tapahtuu silloin kun ihmisessä on keinotekoisia osia, joita hallitsee yritys eikä käyttäjä itse? Mikä fiilis siinä kohtaa kun kyberkäsi lähettää tasaisesti infoa valmistajalle?
Peli myös havainnollistaa mekanismiensa myötä miksi joku haluaisi kybernetiikkaa vaikka lääketieteellistä tarvetta ei olisi. Pelissä kokemuksella ostettavat parannukset ovat aina todella hyödyllisiä. Hommasin kybersilmiini parannuksen, joka auttaa analysoimaan sosiaalisia tilanteita.
Deus Ex: Mankind Divided julkaistiin 23.8.2016. (PC, XBOX ONE, PS4)