I and some friends have a project of trying to watch all movies, tv episodes and other stuff with moving pictures related to roleplaying games ever made. We’re pretty far along on this goal. I’ll write here about old and new things we’ve found and watched. Gravity Falls is an Continue Reading
Posts
Roleplaying Game Movie Night #20: German Larp Documentaries
I and some friends have a project of trying to watch all movies, tv episodes and other stuff with moving pictures related to roleplaying games ever made. We’re pretty far along on this goal. I’ll write here about old and new things we’ve found and watched. Two recent, feature-length German Continue Reading
Non-Digital: The Horror of Other People
I’ve been running a game based on Vampire: the Masquerade these past few years, and when I started it, I realized I had to adapt it quite a lot to make it work for me. I’ve run three versions of my campaign Verikartta, and characters from each game have visited Continue Reading
Pikseliparatiisi: Kyberpunkin ihana optimismi
Pelaan paraikaa äskettäin ilmestynyttä Shadowrun Returns: Hong Kong -peliä. Sen kyberpunk-maailmassa jättimäiset korporaatiot hallitsevat maailmaa. Heillä on omat armeijat, linnoituksen kaltaiset pääkonttorit ja loputtomat työntekijöiden armeijat. Pelin maailma on dystooppista retrofuturismia, joka osoittaa että eilispäivän pessimistit uskoivat sittenkin liikaa yritysten kykyyn jäsennellä yhteiskuntaa. Shadowrun on alkujaan vuonna 1989 julkaistu suomeksikin Continue Reading
Non-Digital: Old School Fringe
One of my pet themes recently has been how ideas in tabletop roleplaying spread, or fail to reach anyone outside a small, limited scene. Some movements have been quite successful at reaching wider audiences. The American Story Games scene is one of these, and the Danish Fastaval scene another. A Continue Reading
Non-Digital: Larping in the Middle of a Demonstration
Some people do larps in highly controlled environments such as the “Black Box”, a featureless room with lights that can act as the abstract stage for any larp scene. In these games, the players can enjoy freedom from the distractions of the world and the organizers have maximum control over Continue Reading
Pikseliparatiisi: Kohti Gamescomia
Olen tänään lentämässä Kölniin ottamaan osaa Gamescom-pelimessuille. Käymme tekemässä Tilt-tv-ohjelmaa varten haastatteluja erilaisista pelintekijöistä. Videopelikokemus rajoittuu usein ihmisen ja ruudun väliseksi vuorovaikutukseksi. Vaikka peli olisi sosiaalinen, toimii välittäjänä tietokone tai konsoli. Pelaaminen ei vaadi jalkautumista sohvaa kauemmaksi, ja maailman rajoina ovat olohuoneeni rajat. Pelien ihmeet ovat virtuaalisia, kuvitteellisia. Talouskysymykset ja Continue Reading
Mitä jos kaikki vain hymistelisimme?
Kun olin lapsi, perheeni boikotoi israelilaisia appelsiineja. Oikeastaan kaikkia israelilaisia tuotteita, mutta appelsiiniboikotti vaikutti suoraan elämääni. Tunsin syyllisyyttä, jos joskus tulin syöneeksi israelilaisen appelsiinin. Vanhempani eivät juuri puhuneet politiikkaa kotona, enkä koskaan tullut kysyneeksi boikotin syytä. Israel oli maa jossa harrastettiin jotain sikailua. Sen takia boikotteja pidetään. Aikuisiällä minulle on Continue Reading
Non-Digital: What’s a Roleplaying Game Book?
The things we call “roleplaying games” are books that tell you how to play and run actual roleplaying games. The game is what happens when you sit down with the other players and play. I’m writing one of these books. Chernobyl mon amour (Tšernobyl, rakastettuni in Finnish) is a roleplaying Continue Reading
Non-Digital: Expressing Play Culture (Also: Chernobyl)
I’ve been writing and designing a tabletop roleplaying game called Chernobyl mon amour for some years now. I started soon after visiting the Chernobyl Zone of Alienation myself in 2010. It’s taken a lot of time to consider some of the ideas in the game, and a core reason for Continue Reading