Posts

Pikseliparatiisi: Lepakkomiehenä olemisen vaikeus

Batman-aiheisten Arkham-pelien ideana on alusta asti ollut: “Sinä olet Batman.” Pelatessa Arkham Asylumia tai Arkham Cityä pääsee fiilistelemään, millaista on olla suvereeni yön kostaja. Ylivertaisen osaamisen illuusion takana on yksi keskeinen pelisuunnittelullinen kikka: Monimutkaisia ja vaikuttavia asioita pitää tapahtua yhdellä napinpainalluksella. Batman syöksyy ympäri taistelukenttää kurmottamassa vihollisia. Minä rämpytän vain Continue Reading

Pikseliparatiisi: Sauna, kylpylä ja Witcher 3

Witcher 3:ssa on kaksi kohtausta, joissa puhutaan ja peseydytään. Ensimmäisessä miehet istuvat roomalaistyylisessä kylpylässä, ja toisessa naiset saunassa. Kummassakin tapauksessa ympäristö vaikuttaa siihen miten asioista puhutaan. Kohtaukset ovat myös esimerkkejä siitä, kuinka Witcher 3 onnistuu varaamaan itselleen kulttuurillista tilaa jenkkistandardin ulkopuolelta. Pelin päähenkilö Geralt on Novigradin vapaakaupungissa etsimässä tietoja suojatistaan Continue Reading

Non-Digital: Character is All

As a matter of purely personal taste, here’s what I like about tabletop roleplaying games: 1 – Playing a complex and contradictory character engaged in interesting social environments. Experiencing the game principally through this character. 2 – Sex and violence, craziness and stupid decisions, the kind of stuff that is Continue Reading